سفارش تبلیغ
صبا ویژن

سنگ ساختمان

کشور ایران پس از ایتالیا ، چین و هند چهارمین کشور در زمینه تولید سنگ ساختمان می باشد. ذخایر سنگ‌های ساختمان جهان به حدود 15 میلیارد تن می‌رسد که شامل گرانیت‌ها، مرمریت‌ها، تراورتن‌ها و مرمرهاست که در این میان، تنوع رنگ و کیفیت سنگ‌های تولید ایران با 7/ 4 میلیون تن ذخیره در جایگاه اول جهان قرار دارد. تنوع سنگ ساختمان در کشور ایران به گونه ای است که در کشور هایی مانند برزیل و هند تنها معدن سنگ گرانیت و در ایتالیا تنها معدن سنگ مرمریت وجود دارد درحالی که در ایران معادن سنگ طبیعی شامل گرانیت ، مرمریت ، چینی ، کریستال، تراورتن و مرمریت با ذخایر سرشار وجود دارند. 6 میلیون تن سنگ فرآوری شده کشور سالانه صادر میشود . استان های صفهان، مرکزی، لرستان، فارس، آذربایجان و خراسان از جمله تولید کنندگان عمده سنگ ساختمان در کشور می باشند . عمده ترین سنگ های ساختمانی که در ایران به کار می روند سنگ تراورتن، سنگ گرانیت، سنگ مرمر، سنگ چینی، ماسه سنگ، سنگ مرمریت، سنگ دیوریت، سنگ گابرو، سنگ کریستال و سنگ کوارتزیت می باشد . حال به تعریف چند یک از آن ها که چندان مشهور نیستند می پردازیم :

سنگ دیوریت :

سنگ دیوریت نمونه ای سنگ ساختمان است که در آن رنگ های خاکستری تا خاکستری مایل به سبز به چشم می خورد و از دسته سنگ های آذرین درونی می باشد که معمولا در مناطق آتش فشانی یا به صورت باتولیت‌ها به وجود می آید .  دیوریت سنگی بسیار سخت با بافت دانه ای و دانه های هم اندازه ی بی شکل یا نیمه شکل دار است و در سنگ نما ، سنگ پله و جاده سازی استفاده می شود .

سنگ گابرو :

سنگ گابرو نیز مانند دیوریت از دسته سنگ های آذرین درونی می باشد و معمولا به رنگ های مشکی و یا سبز تیره دیده می شود .از سنگ گابرو می توان جهت ساخت سنگ های قبر، رویه کابینت ها، کاشی کف، سنگهای نما به عنوان سنگ تزئینی و نما در فضای درونی و بیرونی ساختمان ها استفاده کرد. از سنگ لاشه گابرو می توان در جاده سازی و احداث راه آهن  به دلیل مقاومت بالایی که دارد استفاده کرد .

سنگ کریستال :

این سنگ ساختمان که با نام سنگ چینی نیز شهرت دارد همان مرمریت درشت بلور، سفید یا خاکستری روشن تا کرم است . استفاده در قرنیز، کفپوش و جدول گذاری از جمله موارد کاربرد سنگ کریستال به صورت ساب خورده و تیشه دستی و ماشینی در ضخامت های مختلف است. سنگ‌های کریستال دارای تنوع رنگ پایینی می‌باشند و معمولاً به رنگ سفید و یا به رنگ سفید یا هاله یا رگه‌های زرد می‌باشد.

ماسه سنگ :

ماسه سنگ نوعی سنگ رسوبی می باشد که از ذرات گرد ماسه و کانی های سنگی بوجود می آید. سطح این سنگ به صورت چکشی، کلنگی و تیشه ای مورد کاربرد می باشد .از ماسه سنگ در کفپوش، دیوارپوش، پوشش سقف، بالکن ها، استخرها و پاسیوها استفاده می کنند. این سنگ ساختمان در برابر هوزدگی و یخ زدگی بسیار مقاوم است .